بحران چند سال پیش اف‌تی‌ایکس و درس‌های امروز!

خانه
بحران چند سال پیش اف‌تی‌ایکس و درس‌های امروز! عکس

به نوشته

User Avatar

فرید کریمی

تاریخ انتشار

۲۲ آبان ۱۴۰۳

دو سال پیش، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال به نام اف‌تی‌ایکس به ورشکستگی رسید. پس از کناره‌گیری مدیر عامل آن، سم بنکمن فرید، جان ری به عنوان رهبر جدید منصوب شد و بلافاصله اعلام ورشکستگی کرد. این اقدام در پی مشکلات جدی مالی و از دسترس خارج شدن میلیاردها دلار پول کاربران اف‌تی‌ایکس انجام شد.

قضاوت‌ها و پیامدها

در این ماجرا، بنکمن فرید و دوستانش به تقلب و سوءاستفاده از اموال متهم شدند. وضعیت به حدی بغرنج بود که جان ری مدیریت شرکت را «فاجعه‌بار» توصیف کرد. به همین دلیل، بسیاری از مردم به ارزهای دیجیتال بی‌اعتماد شدند و قیمت‌ها سقوط کرد. این بحران باعث شد شرکت‌های دیگری نیز دچار ورشکستگی شوند.

حکم دادگاه و بازپرداخت

در حال حاضر، دادگاهی طرحی را تصویب کرده که بتواند ۹۸ درصد از خسارت کاربران اف‌تی‌ایکس را جبران کند. این بازپرداخت بر اساس ارزش دارایی‌های دیجیتال در زمان ورشکستگی صورت می‌گیرد، نه بر اساس قیمت‌های کنونی. اف‌تی‌ایکس هنوز تلاش می‌کند پولی که توسط تیم سابقش برداشته شده، از جمله کمک‌های سیاسی، را بازپس گیرد.

تلاش‌ها برای جبران

یکی از هم‌بنیان‌گذاران قبلی، سم تراکو، مجبور شد ۷۰ میلیون دلار و چندین ملک و یک قایق تفریجی خود را برای کمک به جبران خسارت بفروشد. این تلاش‌ها برای بازگرداندن اعتماد کاربران و بازار ارزهای دیجیتال ادامه دارد.

اگرچه بحران اف‌تی‌ایکس اثرات منفی بسیاری بر بازار ارز دیجیتال داشته، اما در حال حاضر با تلاش‌های قانونی و مدیریتی، امید به بازگشت آرامش و اعتماد به این بازار افزایش یافته است. اف‌تی‌ایکس و مدیران جدیدش مصمم هستند تا با درس گرفتن از گذشته، آینده‌ای بهتر برای کاربران و سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

درباره نویسنده

فرید کریمی

ثبت نظر جدید